Защо обученията не работят

Твърди се, че съдържанието е ценното, а не формата. Обученията може би са едно от малко неща, за които това твърдение не е вярно. Дори и най-качественото съдържание няма смисъл, ако не може да бъде приложено на практика бързо и лесно и ако не води до реална и трайна промяна в работата.

Обученията - защо не работят?
или кои са трите причини да не дават желания резултат

Съдържание, което е интересно и вдъхновяващо, но неприложимо в рамките на съществуващите работни процеси

Става въпрос за ефекта „Много е хубаво, ама не е за нас“. Обичайно се получава когато готова тема се провежда като вътрешно обучение без съответната адаптация и проучване на приложимостта. Друга причина за този ефект е, че усвояването на умения е различно от педагогика. Това означава, че ползването на обучителни методи, които не отразяват спецификите на индивидуалните стилове на учене на участниците е неефективно.

Полезно съдържание, което остава на ниво теоретичен модел и участниците срещат значителни затруднения при внедряването на съответните компетентности в работата си

Обученията по компетентности не са просто предоставяне на информация по темата – това може да стане по значително по-евтини и лесни начини, като купуването на книга, например. Смисълът на едно обучение е в асистирането от обучител усвояване на умения, които да са директно приложими в работния процес. Този пренос се нарича трансфер и се очаква да се случи още в рамките на обучението, а не да се очаква участниците да тълкуват метафорите на игрите и в последствие да ги адаптират към работните ситуации, в които попадат.

Kампаниен ефект от обученията, при който еуфорията от изваждането от работната среда трае кратко и в рамките на четири до осем седмици участниците се връщат към старите си работни навици, което обезсмисля провеждането на обучението

Зоната на комфорт се казва така именно защото осигурява усещане за сигурност и спокойствие от познатото (дори и когато не води до желаните резултати). При обучения често се случва точно това – прилагането на нови умения е свързано с напрежение от излизане от комфортната зона на познатото (поне в началото). Затова и участниците несъзнателно и инстинктивно се връщат към старите и познати работни модели.

Може ли да се направи нещо за траен ефект от обученията? Да.

Ние не се занимаваме с провеждане на обучения, а с трайно внедряване на умения и компетентности в организациите. Затова с времето създадохме специфична методика за трениране на хората и взаимодействие с организациите - методиката Re:Start. Благодарение на нея:

Ние предварително проучваме на работните практики и процеси, анализираме нивата на компетентност на участниците по темите и изследваме индивидуалните им стилове на учене

Едно обучение трябва да бъде лесно приложимо и изходната му точка да е мястото, на което хората се намират. Затова в основата на нашите обучителни мероприятия са съществуващите работни процеси и текущата компетентност на участниците. По време на предварителното проучване ние извеждаме не само целите на организацията и желаните конкретни резултати, но и степента на познаване на конкретната материя, както и конкретни казуси, проблемни ситуации и предизвикателства, с които хората се сблъскват. В допълнение се установява и индивидуалния стил на учене на всеки участник.

При разработването на програмите, съдържанието, учебните материали и избора на обучителни методи ползваме както достиженията на андрогогиката (науката за обучението за възрастните и за оптималната употреба на различните стилове на учене при усвояване на нови умения), така и последните открития в областта на невронауките и начина, по който работи човешкия мозък (т.нар. brain-базирани подходи).

Ние се фокусираме върху практическата приложимост и директния трансфер на новите умения в работата

Никой не се е научил да плува само от обяснения. Затова вярваме, че ключът към прилагането на нови умения е те да се тестват – да се приложат и усетят, да станат познати и ясни (т.нар learning by doing). За да обезпечим трансфера, ползваме два подхода: 1) не по-малко от 70% от времето на обучението да е прилагане на съответното умение и 2) практически занимания в реалната работна среда.

Ние провеждаме индивидуални коучинг сесии с преките ръководители на обучаваните служители за обезпечаване на трайното внедряване на новите умения в работата

Контролът на прилагането на новите умения от страна на обучаемите би трябвало да бъде ангажимент на преките им ръководители. Те, обаче, обичайно не разполагат с контролни механизми и инструменти това да се случи. Затова провеждаме индивидуални коучинг сесии с преките ръководители на обучаваните служители. Така те получават всички необходими знания и инструменти за контрол и обратна връзка, с които да обезпечи прилагането на новопридобитите умения на ежедневна база, докато се превърнат в устойчив навик и нова комфортна зона за участниците.

София 1574, бул. Шипченски проход 65

телефон 087 906 1501, 087 906 1503

e-mail: office@re-start.bg

Подкрепете ни в социалните мрежи